Course Information
Course Title Code Semester T + P ECTS
Turkish I: Written Expression DAO143 1 2 + 0 2

Prerequisites None

Language Turkish
Level Bachelor's Degree
Type Compulsory
Coordinator Instructor Züleyha Doğan
Instructors
Goals
Contents
Work Placement(s) Absent

Number Learning Outcomes
1 Yazı dilinin gelişim evrelerini öğreneceklerdir.
2 Kültürün temel tanımlarını ve dil-kültür ilişkisini bilecektir.
3 Okuma ve anlama çeşitlerini temel özellikleriyle tanıyacaktır.
4 Okuma ve yazma öğretiminde kullanılacak temel teknik ve becerileri kazanacaktır.

Mode of Delivery Face-to-Face
Planned Learning Activities & Teaching Methods
Assessment Methods



Course Content
Week Topics Study Materials
1 (Waiting for Translation) Dil, yazı dili, anlatım, yazılı anlatım kavramları.
2 (Waiting for Translation) Kompozisyon kavramı, yazılı anlatımda dış yapı ve kurallar, yazı tipleri.
3 (Waiting for Translation) Form yazılar: Dilekçe, iş mektubu, tutanak, telgraf.
4 (Waiting for Translation) Rapor, resmî yazılar, öz geçmiş, davetiye yazımı, ilan.
5 (Waiting for Translation) Yazı yazma. Yazma etiği, yazmada amaç ve yazar sorumluluğu.
6 (Waiting for Translation) Anlatım türleri, konu tespiti.
7 (Waiting for Translation) Ön araştırmalar, konu, tema, ana fikir, yardımcı fikirler. Veri toplama, fişleme.
8 (Waiting for Translation) Ara sınav
9 (Waiting for Translation) Konunun sınırlanması, kesinleşmesi, asıl araştırma safhası ve verilerin toplanması ve ana fikir tespiti. Ana fikir doğrultusunda yazının planlanması ve giriş-gelişme-sonuç çerçevesinde yazımı.
10 (Waiting for Translation) Cümle, paragraf kavramları.
11 (Waiting for Translation) Seçilmiş yazılarda plan, giriş, gelişme, sonuç, paragraf incelemeleri.
12 (Waiting for Translation) Yazma uygulamaları.Kompozisyon düzeltme çalışmaları.
13 (Waiting for Translation) Bilgi ve araştırma yazıları ve edebî yazılar.
14 (Waiting for Translation) Dönem sonu sınavı
15 (Waiting for Translation) Dönem sonu sınavı



Sources
Textbook
Additional Resources



Assessment System Quantity Percentage
In-Term Studies
Mid-terms 1 100
In-Term Total 1 100
Contribution of In-Term Studies to Overall 40
Contribution of Final Exam to Overall 60
Total 100





Course's Contribution to PLO
No Key Learning Outcomes Level
1 2 3 4 5
1 The sufficient knowledge about the field.
2 The sufficient education knowledge of the field.
3 Can define concepts, theories and teaching methods and practice in the field.
4 Have information about features of students’ development and their learning.
5 Taking into account developmental characteristic of student and individual differences provides suitable learning environment.
6 Taking in to account the characteristics ant the achievements (purposes) of the subject appropriate teaching strategies methods and techniques apply.
7 Takes tasks in individual and group works and fulfill them effectively.
8 Takes responsibilities in solving problem and tries to produce solutions.
9 Can makes self-assessment.
10 Participates in social and cultural activities.
11 Can makes within the discipline and interdisciplinary team study in educational applications.
12 Follow changes in curricula and new resource and related materials.
13 Aware of the national culture and universal values and give them importance.
14 Have sufficient information about structure, development and history of Turkish Educational System.
15 Knows and uses values and principles that Turkish National Educational System based on and field’s purpose, principles and techniques.
16 Examines concepts related to the field with scientific methods.
17 Has information of teaching programs, teaching methods and techniques and measurement and evaluation.



ECTS ALLOCATED BASED ON STUDENT WORKLOAD BY THE COURSE DESCRIPTION
Activities Quantity Duration (Hour) Total Work Load (h)
Course Duration 14 2 28
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 9 3 27
Assignments 1 2 2
Presentation / Preparing Seminar 1 1 1
Mid-terms 1 1 1
Final examination 1 1 1
Total Work Load (h) 60
Total Work Load / 30 (h) 2
ECTS Credit of the Course 2